Cinta atas Nama Dakwah


Sekarang ini, Hangat diperkatakan satu infection yg menjadi epidemic dikalangan para daie yg membawa islam..Infection ape.????Haaa.....itu yg kte nak tau bukan..???

Andaian ini ak buat setelah ak mendengar lebih dari 3 org yg Inshaallah diberi kefahaman islam dan hidayah (Amin..) telah dijangkiti penyakit "Cinta atas nama dakwah". Sukar untuk ak tau dimana source of infectionnya tetapi ak melihat penyakit ini semakin chronic dari hari ke hari. Telah ak katakan tadi lebih dari 3 orng pesakit telah ak dengar , bermakna lebih dari 3 cerita telah ak hayati dan salah satu diantaranya ak telah saksikan sendiri surat cintannya...

Secara peribadi pernah terlintas difikiranku untuk bercouple atas nama dakwah ini tetapi Alhamdullilah hasil pembacaan ak yg x seberapa dan doaku kepada Ilahi ak masih tsabat(tetap) dijalanNYA...

Tolong jawab persoalan ini wahai Para Daie Muda..!!!!

Adakah alasan dakwahmu kepada kekasihmu itu betul-betul dengan tanggungjawab atau dicemari nafsu burukmu..???

Adakah ko sedar , yg selama ini ko membawa islam, ko berdakwah kung-kang2x dan ko cukup anti couple, tetapi sekarang ko cakap tak serupa bikin???.. [2. Wahai orang-orang Yang beriman! mengapa kamu memperkatakan apa Yang kamu tidak melakukannya!!3. amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu Yang kamu tidak melakukannya] (As-Saff ayat 2-3)

Benarkah cita2mu wahai daie untuk membentuk "keluarga muslim contoh" sejati sedangkan kekasihmu itu belum tentu kamu berjaya mentarbiyah dia sepenuhnya.??? Silap2 kamu yg ditarbiyahnya dan kamu yg tewas , tersungkur dan terlingkup...!!!


Bagi ak, memang bagus niat dihati untk berdakwah, tetapi tugas "dakwah" itu banyak salurannya dan banyak caranya yg mana SYAITAN ditutup pintunya untuk melalaikan dan menggoda keturunan anak Adam. Secara kesimpulan untuk bercinta atas nama dakwah ini banyak keburukannaya berbanding kebaikan...keburukan ape..????Haaaaa..itu yg kte kena lu fikirla sendiri...

p/s:Infection ini hanya berlaku dikeaadan sekeliling penulis, jadi ini hanya satu andaian penulis. Sekiranya tersilap bahasa dan tersalah andaian..penulis memohon seribu kemaafan... sekian..

2 comments:

laily berkata...

depends on niatla..kalo org tu siyes memg nak dakwah...kalo girls tu jenis makan diajar..silakan la...tp kalo xsiyes nak jadikan isteri..xpayah ler..
syabas coz masih tsabat dgn prinsip..

fatimah hanifah berkata...

i like this.2 thumbs up. :)

smoga kite tetap di jalanNya..