LIFE is all about PROBABILITY


Ada sesuatu peristiwa yg membuatkan aku teringat ketika aku baru bekerja sebagai seorang doktor, Seorang pak cik yg umurnya sekitar 5o-an yg mempunyai multiple comorbidities(die ada wound abscess, end stage renal failure, heart failure, impending sepsis) berkomunikasi seketika denganku ketika aku ingin mengambil darahnya.Perbualan tersebut mengajar sesuatu yg bermakna dalam hidupku.

Pak cik: Doktor kenapa tidak biarkan saya mati je, saya berpuluh-puluh kali masuk hospital, dan macam2 penyakit dah saya ada, saya dah xsanggup tahan sakit dah”

Aku : Kenapa pak cik kata mcm tue, kami doctor kena berusaha untuk membolehkan pak cik sihat

Pak cik : X guna lar doctor, kalo pak cik nie ditakdirkan mati, akan mati jugak kan”

Aku : Abis tue pak cik dah putus harapan untuk hidup ke..???

Pak Cik: Bukan maksud pak cik putus harapan, cuma pak cik nak ingatkan diri pak cik dan doctor... Ingatlah pesan pak cik hidup ini adalah satu keberangkalian..!!

Aku: Kenapa pak cik kata macam tue..???

Pak Cik: Cuba doctor lihat semua benda dalam dunia ini adalah bermain dengan keberangkalian, Xde satu benda pun yg confirm dan pasti... Ketika doktor ambik exam dulu ..confirm ke doktor akan lulus exam dan terus menjadi doctor

Aku: X pakcik...kami exam susah nak lulus...berapa ramai kawan saya sangkut sebab exam

Pak cik : Tau pun...ada keberangkalian doktor akan lulus menjadi doctor atau gagal dalam exam dan terus terbantut untuk menjadi doctor kan..???

...ambik contoh lain org yg bertunang yang menginginkan sampai ke akad nikah , adakah confirm/pasti dia akan berkahwin dgn tunangnya itu...???

Aku: Ada keberangkalian die kawin ngan tunangnye ada keberangkalian die kahwin dengan org lain

Pak cik : Tahu pun...so dapat x doktor tunjukkan saya satu keadaan dalam hidup nie yg outcome resultnya PASTI atau CONFIRM tanpa ada KEBERANGKALIAN....

Aku berfikir sejenak sambil memindahkan darah kedalam blood tube untuk dihantar ke makmal....selang beberapa ketika...aku menjawab..

Aku: Xde lar pakcik....so kalo mcm tue , kami merawat pak cik pun adalah keberangkalian jugak larkan, ada probability pak cik sembuh , ada probability pak cik x sembuh...

Pak cik: Betul kata doctor ..tapi tahu x doctor bahawa dalam hidup nie ada satu benda je pasti

Aku: apa die pakcik..???

Pak cik: ...MATI...bila2 pak cik boleh mati cuma x tahu masa je...doctor pun xtau kematian doctor ble...bleh jadi saya mati dulu dari doktor...dan bleh jadi doktor mati dulu dari saya. Tapi yg pasti Kita berdua PASTI akan menemui MATI.......

Selang beberapa hari , pak cik tersebut collapse dihadapanku, dan aku antara org yg terlibat dalam resuscitation beliau...Akhirnya pak cik tersebut meninggal dunia untuk menemui Tuhannya dengan satu pesanan yg cukup berkesan dalam hidupku..LIFE is all about PROBABILITY...and DEATH is the only CERTAIN thing.

pesan ALLAH dalam Surah Ali-Imran (ayat 185)
"
Tiap-tiap yang berjiwa PASTI akan merasai MATI"

p/s: cerita tersebut tidak melibatkan sesiapapun samada org yg hidup atau org yang mati....ia hanya pengajaran untuk diambil pedoman bersama..

takziah saya ucapkan kepada keluarga Allahyarhamah Dr Lo' Lo' dan Moga2 Rohnya dicucuri Rahmat ALLAH....AL-Fatihah


0 comments: